Beginselpartij

Het blijft klooien met de SGP, want op last van de Hoge Raad moeten de refoparlementariërs hun aartsvijand — de vrouw — nu knarsentandend toelaten tot de bestuurlijke regionen van hun partij. In een weergaloos gortdroge verklaring, die zich bij gebrek aan overtuiging laat lezen als een vonnis van de inquisitie, laat het hoofdbestuur weten dat zij de 'juridische werkelijkheid' onder ogen zal moeten zien. Door nadrukkelijk te spreken over het 'juridische' aspect geeft de partij aan dat hun werkelijkheid evenwel een andere is, waar nimmer plaats zal zijn voor de vrouw. Daarom is het op voorhand reeds duidelijk dat de betekenis van deze verklaring, die er klaarblijkelijk op de juridische pijnbank uit is geperst, in de praktijk volkomen waardeloos is. Het partijbestuur geeft aan tot deze maatregel gekomen te zijn omdat zij anders wellicht 'een zwaarder wegende inbreuk op onze verenigingsvrijheid over zich afroepen'. Met name interessant is het mechanisme van de motivering, dat zo kenmerkend is voor het christendom: kiezen voor het goede uit angst voor het kwade.

Zou het werkelijk zo flauw zijn om nu maar eens hardop de vraag te stellen waarom hun God eigenlijk niet ingrijpt, die immers lijdzaam moet toekijken hoe onterecht zijn grondpersoneel in hun bewegingsvrijheid wordt beperkt? Merkwaardigerwijs is dat vanuit een seculier standpunt inderdaad wel een beetje flauw, maar juist vanuit een perspectief dat uitgaat van een levende God die kennelijk een plan heeft met de wereld, juist niet. Maar de reflexmatige respons van de gristenen kennen we maar al te goed: zo'n vraag stellen heet dan nodeloos kwetsend en respectloos te zijn, zo niet, dan is zij wel ronduit blasfemisch. Welaan dan, laat ik dan die vraag dan inderdaad maar niet stellen, maar let wel: dat doe ik uit pure naastenliefde, en niet omdat ik vrees voor een bestraffende bliksemschicht op het dak van mijn huis.


Omgekeerde trechter op het hoofd als
middeleeuws symbool voor bekrompenheid
(Hieronymus Bosch - Detail uit: De verzoeking
van de heilige Antonius)
Ofschoon consistentie de laagste en minimale eis is die aan een standpunt of betoog kan worden gesteld, wringt het niettemin op meerdere punten bij de refopolitici. Deze oudste politieke partij van ons land ontleent evenwel haar beginselen aan de vroege zeventiende eeuw, direct na de brutale staatsgreep van prins Maurits. De stuitend geborneerde standpunten van de SGP zijn nog steeds terug te voeren tot die periode, maar beginnen in de 21ste eeuw zo langzamerhand ernstig autistische trekjes te vertonen: 'Actiegroepen of druk van buitenaf van mensen die niets met onze opvattingen hebben, wekken veel weerstand, vertroebelen de zuiverheid van de discussie, en bemoeilijken daarmee het interne beraad', aldus partijleider Kees van der Staaij in een uitgebreide reactie op het besluit van zijn partijbestuur. Hier toont de partij haar ware gezicht, namelijk als een enge bekrompen vereniging, die de meningen van mensen die hun opvattingen niet delen, de zuiverheid van de discussie kennelijk vinden vertroebelen.





Nóg griezeliger wordt het als men leest hoe het 'Christelijk Betrokken' Nederlands Dagblad de gebeurtenissen verwoordt: 'De SGP houdt vast aan het beginsel dat het regeerambt niet aan vrouwen toekomt, maar neemt tegelijk op in de reglementen van de partij dat dit niet gebruikt mag worden om vrouwen te weren van kieslijsten'. De zinsnede na de komma is nog wel te begrijpen, want dat is er immers door de Hoge Raad uitgefolterd. Maar hoe is de zin als geheel te begrijpen? Als mijn hersenen onder Windows zouden draaien was ik nu een blauw scherm, maar gelukkig biedt de uitleg van het seculiere RTL uitkomst: 'Volgens de partij mag ze vinden wat ze wil, maar mag ze er niet naar handelen'. Aha, dus zó werkt die dubbele moraal kennelijk bij gristenen.

Nu ben ik slechts een eenvoudig republikein, en begrijp ik niet veel van theologische politiek (of politieke theologie), maar het heeft er toch alle schijn van dat de God van de SGP zich niet aan zijn eigen bijbel houdt: want als het beginsel van deze hysterisch-orangistische partij luidt dat het regeerambt op bijbelse gronden niet aan vrouwen toekomt, hoe zit het dan eigenlijk met Beatrix?








3 opmerkingen:

Bas L. zei

Duidelijk artikel. Het is inderdaad vreemd dat een heel normale vraag over God, zoals bv, of hij nu wel of geen vrouw heeft, altijd als nodeloos kwetsend en respectloos wordt ervaren. SGP-ers staan blijkbaar niet met beide benen op de grond, houden zich liever op in de zwevende sferen.

Is het bekend of er ooit eens een clubje SGP-vrouwen heeft geprotesteerd tegen deze ongelijkheid? Of zitten zij zo onder de plak van man en God dat ieder initiatief hiertoe kansloos is?

Bas L. zei

De partijvoorzitter Van Leeuwen vindt het een inbreuk bij het uitdragen van Gods woord.
Is dat een doelstelling van een politieke partij om Gods woord uit te dragen?
Van Leeuwen had beter dominee kunnen worden, dan had hij iedere zondag 2 keer zijn gemeente met Gods woord kunnen geselen.

Volgens Van der Staaij is er voor de vrouw in de bijbel geen taak of roeping weggelegd. Begrijpelijk deze taal als je weet dat Van der Staaij graag Ri 19:22-28 leest.
http://indegelogeerdeaap.blogspot.nl/2012/08/voorzang.html

Edmond V.O. Katusz zei

Tja, Beatrix heeft het goedkeuringsstempel van God zelf, dus daar kan de SGP niet tegenin gaan.
Zou weinig gratieus zijn 't beter te willen weten dan je opperbaas.
Gegroet,Edmond V.O. Katusz