Koningsniet


Zang: Jacoba de Graeff-Bicker | Luit: Wendela de Witt-Bicker | Tekst: G.J. Heering/Wendela de Witt-Bicker

Wilhelm en zijn Argentijnse vrouwe
Zij zijn van duister bloed.
De kroon ons door de strot te douwe
Door hen en hun gebroed.
Geen prince van Oranje
Wordt hier getolereerd!
Geen koning, hof met franje;
Ik blijf vrij en onverveerd.
Met schild en knuppel in de klauwe
Zien dienders op ons neêr.
De Republiek getrouwe
Stel ik mij fier te weêr.
Dat ik doch vroom mag blijven,
Standvastig t'allerstond.
Die poppenkast verdrijven —
Van Neêrlands Platte Grond!





  • Meegalmen met de hand op de borst doe je met de Karaoke-versie.
  • Zelf priegelen op kwintvedel, neusfluit of zingende zaag? Hier wat noten.
  • De MP3 voor op je aaipot vind je hier. (2,3 Mb)



8 opmerkingen:

verwarde man zei

Mijn nachtmerrie over ons land..

Plebs toch niet schuldig aan moord op gebroeders De Witt en waar was onze prins van Oranje?

http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/gebroeders-de-witt-slachtoffers-van-complot/

G.L. zei

Het lukt mij niet een reactie te plaatsen op het blog, daarom deze route. Ik dacht even aan Gandhi bij deze tekst, totdat ik G.J.Heering zag staan. Was hij niet de voorzitter van Kerk en Vrede, pacifist en christen? Strijdlustig en vroom alternatief van de gezusters, de klankkleur van de luit herkenbaar.

Deze versie gaat gezongen worden, niet alleen door mij!

Wendela de Witt - Bicker zei

Nee, dit is een naamgenoot (Gerard Jan). De G.J. (Gerrit Jan) Heering die u bedoelt overleed in 1955.

sheila zei

heel erg mooi gezongne Wendela ,dank je wel nu hoor ik pas dat het best wel een mooie lied is!!!

Trijn zei

Prachtig, nu nog op cd en draaien met vol volume en meezingen en niet alleen op 30 April... bedankt Wendela.

Wendela de Witt - Bicker zei

Als je hier klikt krijg je de meezing-versie ;-)

Trijn zei

Bedankt Wendela eerste oefening achter de rug en doorgestuurd naar gelijk denkende, kunnen ze flink oefenen voor 30 April.

Anoniem zei

En nu een hard core versie?